برای دیدن سوالها به همراه جواب بر روی دکمه "ادامه مطلب"کلیک کنید
س 370: آیا نشستن و نماز خواندن یا عبور کردن از مکانهایی که دولت ظالم آنها را غصب میکند، جایز است؟
ج: در صورت علم به غصب، احکام و آثار مغصوب مترتب است.
س 371: نماز خواندن در زمینی که قبلاً وقف بوده و دولت آن را تصرّف نموده و در آن مدرسه ساخته است، چه حکمی دارد؟
ج: اگر احتمال قابل توجهى داده شود که تصرّف مذکور مجوّز شرعى داشته است، نماز خواندن در آن مکان اشکال ندارد.
س 372: من نماز جماعت را در تعدادی از مدارس اقامه میکنم. زمین بعضی از این مدارس از صاحبان آن بدون رضایت آنها گرفته شده است. نماز من و دانشآموزان در این مدارس چه حکمی دارد؟
ج: اگر احتمال قابل توجهى داده شود که مسئول ذیربط به استناد مجوّز قانونى و شرعى اقدام به احداث مدارس در آن اراضى نموده، نماز خواندن در آن اشکال ندارد.
س 373: اگر شخصی مدتی بر سجاده یا با لباسی که خمس به آن تعلّق گرفته است، نماز بخواند، نمازهای او چه حکمی دارد؟
اگر جهل به تعلّق خمس به آن مال و یا به حکم تصرّف در آن داشته، نمازهایی که تا به حال در آن خوانده صحیح است.
س 374: آیا این گفته که باید مردان هنگام نماز جلوتر از زنان بایستند، صحیح است؟
ج: بنا بر احتیاط واجب لازم است بین زن و مرد در حال نماز، حداقل یک وجب فاصله باشد و در این صورت اگر زن و مرد محاذى یکدیگر بایستند یا زن جلوتر از مرد بایستد نماز هر دو صحیح است.
س 375: نصب تصویر امام خمینی(قدّسسرّه) و شهدای انقلاب اسلامی در مساجد، با توجه به این که خود حضرت امام(قدّسسرّه) عدم تمایل خود را نسبت به نصب عکسشان در مساجد ابراز کرده و راجع به کراهت آن هم مطالبی وجود دارد، چه حکمی دارد؟
ج: اشکال ندارد لکن اگر در شبستان باشد بهتر است هنگام نماز، به طریقى روى آن پوشانده شود.
س 376: شخصی در یک خانه دولتی زندگی میکند که مدت سکونت وی در آن به پایان رسیده و حکم تخلیه نیز به او ابلاغ شده است. نماز و روزههای وی بعد از انقضای موعد مقرر تخلیه، چه حکمی دارد؟
ج: اگر از طرف مسئولین مربوطه مجاز به استفاده از آن خانه بعداً ز مهلت مقرر نباشد، تصرّفات او در آن، حکم غصب را دارد.
س 377: آیا نماز خواندن بر سجادهای که شکلهایی روی آن رسم شده و یا بر مهری که دارای نقش است، کراهت دارد؟
ج: فىنفسه اشکال ندارد، ولى اگر به گونهاى باشد که بهانه به دست کسانى دهد که تهمت به شیعه مىزنند، تولید آن و نماز خواندن بر آن جایز نیست. و همچنین اگر موجب تفرق حواس و از بین رفتن حضور قلب در نماز شود، کراهت دارد.
س 378: اگر مکان نمازگزار پاک نباشد ولی محل سجده پاک باشد، آیا نماز صحیح است؟
ج: اگر نجاست مکان نمازگزار به لباس یا بدن وى سرایت نکند و محل سجده هم پاک باشد، نماز در آن مکان اشکال ندارد.
س 379: ساختمان کنونی ادارهای که در آن کار میکنم، در گذشته قبرستان بود که چهل سال قبل متروکه شده و سی سال است که این ساختمان در آن ایجاد شده است. در حال حاضر ساختمان همه زمینهای اطراف اداره تمام گردیده و اثری از قبرستان باقی نمانده است. با توجه به مطالب مذکور امیدواریم پاسخ فرمایید که آیا اقامه نماز در این اداره توسط کارمندان آن از نظر شرعی صحیح است یا خیر؟
ج: نماز خواندن و تصرّفات دیگر در این اداره اشکال ندارد، مگر این که از طریق شرعى ثابت شود زمینى که ساختمان مذکور در آن ایجاد شده، وقف براى دفن اموات بوده و به طریق غیر شرعى، تصرّف گردیده و در آن ساختمان سازى شده است.
س 380: جوانان مؤمن تصمیم گرفتهاند که به منظور امر به معروف، هفتهای یک یا دو روز نماز را در پارکها اقامه کنند، ولی بعضی اشکال میکنند که مالکیت زمینهای پارکها مشخص نیست. نماز خواندن در آنها چه حکمی دارد؟
ج: نماز خواندن در پارکهاى فعلى و غیر آن اشکال ندارد و به صرف احتمال غصب توجهى نمىشود.
س 381: زمین یکی از دبیرستانهای این شهر ملک یکی از افراد است. این زمین طبق نقشه شهر باید به پارک تبدیل میشد، ولی به علت نیاز شدید و با موافقت مسئولین مربوطه، مقرر شد که تبدیل به مدرسه شود. از آنجایی که صاحب آن زمین راضی به تملک آن توسط دولت نیست و عدم رضایت خود را نسبت به اقامه نماز و مانند آن در زمین مذکور اعلام نموده است. امیدواریم نظر شریف خود را راجع به نماز خواندن در این مکان اعلام فرمایید.
ج: اگر گرفتن زمین از مالک شرعى آن طبق قانونى که توسط مجلس شوراى اسلامى وضع و به تأیید شوراى نگهبان رسیده است، انجام گرفته باشد، نماز خواندن و تصرّفات دیگر در آن مکان اشکال ندارد.
س 382: در شهر ما دو مسجد مجاور هم وجود دارد که دیوار بین آن دو آنها را از هم جدا میکند. مدتی پیش تعدادی از مؤمنین برای این که دو مسجد به هم وصل شوند، اقدام به خراب کردن قسمت زیادی از دیوار فاصل بین آن دو نمودند، و همین امر باعث شبهه برای بعضی در مورد اقامه نماز در آن دو مسجد شد و هنوز هم این شک برای آنان وجود دارد. امیدواریم راه حل این مشکل را بیان فرمایید.
ج: از میان برداشتن دیوارى که بین دو مسجد فاصله انداخته، باعث اشکال در اقامه نماز در دو مسجد نیست.
س 383: در جادهها رستورانهایی وجود دارد که در کنار آنها مکانهایی برای خواندن نماز قرار دارد، اگر کسی در آن رستوران غذا نخورد، آیا جایز است در آن مکانها نماز بخواند یا این که ابتدا باید اجازه بگیرد؟
ج: اگر احتمال دهد نماز خانه ملک صاحب رستوران است و استفاده از آن مخصوص کسانى است که در آن رستوران غذا مىخورند، باید اجازه بگیرد.
س 384: آیا نماز کسی که در زمین غصبی روی سجاده یا چوب و مانند آن نماز خوانده، صحیح است یا باطل؟
ج: نماز در زمین غصبى باطل است، هرچند روى جا نماز و تخت باشد.
س 385: در بعضی از شرکتها و مؤسسههایی که امروزه در اختیار دولت قرار دارد بعضی اعضای شرکت و کارمندان از شرکت در نماز جماعتی که در آنجا اقامه میشود خودداری میکنند، به این دلیل که آن مکانها توسط دادگاه شرع از صاحبان آنها مصادره شده است. خواهشمندیم نظر مبارک را در اینباره بیان فرمایید.
ج: اگر احتمال مىدهند که قاضى صادر کننده حکم مصادره، با صلاحیت قانونى و بر اساس موازین شرعى و قانونى اقدام به صدور حکم کرده است، عمل او شرعاً محکوم به صحّت است، وبنا بر این تصرّف در آن مکان جایز است و حکم غصب بر آن منطبق نیست.
س 386: اگر مسجدی مجاور حسینیهای باشد، آیا اقامه نماز جماعت در حسینیه صحیحاست و آیا ثواب آن در هر دو برابر است؟
ج: شکى نیست که فضیلت نماز در مسجد بیشتر از فضیلت نماز درغیر مسجد است، ولى خواندن نماز جماعت در حسینیه یا در هر مکان دیگرى اشکال شرعى ندارد.
س 387: آیا نماز خواندن در مکانی که موسیقی حرام پخش میشود، صحیح است یا خیر؟
ج: اگر نماز خواندن در آن محل مستلزم گوشدادن به موسیقى حرام باشد، توقف در آنجا جایز نیست، ولى نماز محکوم به صحّت است، و با فرض این که موسیقى باعث عدم توجه و تمرکز حواس مىشود، نماز خواندن در آن مکان مکروه است.
س 388: نماز کسانی که با قایق به مأموریت فرستاده میشوند و وقت نماز آنها میرسد، بهطوری که اگر در همان زمان نماز نخوانند، بعد از آن نمیتوانند نماز خود را داخل وقت بخوانند، چه حکمی دارد؟
ج: در فرض مزبور واجب است که نماز را در وقت آن به هر صورتى که ممکن است، ولو در داخل همان قایق، بخوانند.
س: حکم نماز خواندن جلوى آینه چیست؟ آیا مکروه است؟
ج) آینه اگر به گونهاى باشد که در حال نماز، شخص صورت خود را در آن مىبیند و ذهنش را مشغول مىکند بهتر است آن را بردارد و یا روى آن را بپوشاند.
س: در برخى موارد، زائران بیتاللّه الحرام یا سایر مسافران، وقت نماز در هواپیما هستند، با توجه به اینکه نماز در هواپیما معمولاً مانع استقرار و طمأنینه نیست، در صورتى که سایر شرایط، مثل قیام و قبله و رکوع و سجود مراعات شود، آیا در صورت علم یا احتمال اینکه پیش از اتمام وقت نماز به مقصد مىرسند و مىتوانند نماز را پس از پیاده شدن از هواپیما بخوانند، نماز در هواپیما کفایت مىکند یا باید تأخیر بیندازند و در صورتى که نماز را در آن حال خواندند و پیش از اتمام وقت نماز پیاده شدند، اعاده نماز لازم است یا نه؟
ج) با تمکّن از استقرار و استقبال قبله، نماز صحیح و مجزى است، بلکه جهت درک فضیلت اوّل وقت افضل است.
س: در هواپیما به چه سمتى باید نماز بخوانیم؟
ج) اگر نتوانید ـ ولو با سؤال از مأموران داخل هواپیما ـ قبله را مشخص کنید، به هر سمتى که گمان دارید که سمت قبله است، نماز بخوانید. و در صورت شک و وسعت وقت، نماز را باید به چهار سمت بخوانید و در تنگى وقت به میزانى که فرصت دارید.
س: خواهشمند است حکم نماز خواندن در قطار هواپیما و کشتى را بیان فرمایید؟
ج) نماز در این وسایل نقلیه اشکال ندارد ولى به هنگام تغییر قبله در نمازهاى واجب باید در صورت امکان با چرخیدن جهت قبله را حفظ کنید البته در حال چرخیدن باید از قرائت و یا ذکر سکوت کنید.
س: در محل کار من براى برادران و خواهران نمازخانه اختصاص داده شده است اما نمازخانه خواهران در دید مستقیم قرار دارد. براى رفع این مشکل، جاى نمازخانهها را عوض کردیم ولى با این مشکل مواجه شدیم که نمازخانه خواهران جلوتر از نمازخانه برادران قرار گرفته است، سؤال من این است که از لحاظ شرعى این مورد مشکل دارد یا خیر؟
ج) با فرض وجود حائل اگر زنها نماز خودشان را فرادا مىخوانند و مردها هم جداگانه نماز مىخوانند، نماز هر دو قسمت صحیح است.
س: کسى که نماز خوابیده مىخواند، در صورتى که ملحفه زیر پایش نجس باشد آیا براى نماز اشکال دارد یا خیر؟
ج) ملحفهى نجس اگر به صورت فرش زیر پایش باشد، چنانچه نجاست مسریه نداشته باشد، نماز در آن حالت بر روى چنان ملحفهاى اشکال ندارد.
س: ساختمانى 70 واحدى داراى یک سالن اجتماعات مىباشد و این سالن در سند همه ساکنین به عنوان مشاع ثبت شده و هزینههاى آن نیز مشاعى پرداخت مىشود، در این سالن پایگاه بسیج تأسیس شده و مراسم عزادارى، مولودى و نماز جماعت در این سالن برگزار مىگردد. با توجه به اینکه عدّهاى از اهالى قادر به پرداخت پول شارژ واحد خود هم نمىباشند از برگزارى چنین مجالسى در این مکان ناراضى هستند، آیا برگزارى مراسمات و نماز جماعت در این مکان داراى اشکال مىباشد؟
ج) تصرف در قسمتهاى مشاع، باید با اجازهى همهى ساکنین مجتمع باشد و در فرض مرقوم که بعضى از اهالى راضى نیستند برگزارى مراسم و اقامه نماز جماعت در آنجا اشکال دارد.
س: نماز در مسجد فضیلتش بیشتر است یا در حرم مطهر ائمه معصومین «علیهم السلام» و امامزادهها؟
ج) نماز در حرم امامان (علیهم السلام) مستحب، بلکه افضل از مسجد است.